Blogg

Frilansare, vill du ha fler kunder? Tänk på detta!

14.12.2017

Liksom småföretag, får de flesta frilansare och lättföretagare en stor del av sina kunder genom att nöjda kunder sprider information vidare. Även om rekommendationsmarknadsföring, word of mouth, är en mycket effektiv metod, bör du försöka med följande billiga marknadsföringsmetoder så att din marknadsföring inte endast lämnas till dina kunder.

Skapa ett varumärke

Först behöver du ett marknadsföringsnamn så att du kan börja skapa ett varumärke. Det enklaste sättet att skapa varumärke är att identifiera produkten eller tjänsten och skilja den från konkurrenter. Ett bra namn är uppfinningsrikt, skiljer sig från konkurrenter och ska gärna berätta vad tjänsten handlar om. Se även till att namnet inte används av någon annan.

  • Kontrollera även så att domänen inte är reserverad. Det kan du göra enkelt här: https://www.eurodns.com/
  • Prova att Googla på namnet, kan du hitta något?
  • Det kan vara bra att kontrollera att namnet inte är registrerat om du i framtiden vill registrera ett bolag. Det kan du göra enkelt på: https://www.verksamt.se/sok-foretagsnamn

Du kan också skapa ett personligt varumärke och använda ditt eget namn i marknadsföring. Du kan exempelvis lägga till din titel efter ditt namn som till exempel Johan Eriksson – Linux-expert. Dessutom är det bra att ha en LinkedIn-profil och att skapa en blogg där du diskuterar ämnen som är relaterade till din verksamhet.

Använd ditt varumärke i allt du gör. Du kan köpa din egen logotyp eller ladda ner visitkort som stöder dina bilder. Att du har någon form av varumärke och fysiska bevis ger ett mer professionellt intryck.

Skapa en hemsida

Hur många av er har egentligen en egen webbplats? Överraskande många frilansare kan inte hittas på Google. Du vill väl inte förlora kunder på att de inte kan hitta dig och ditt företag när de letar efter dina tjänster? Nu är det dags att glömma telefonkataloger och uppgradera synligheten för detta årtusende!

Du kan göra webbsidorna själv eller få dem professionellt gjorda. Vad du än vill beror något på dina mål och dina färdigheter. Att göra grundläggande sidor kräver inte endast kodningsförmåga, eftersom sidorna kan göras med hjälp av WordPress, till exempel.

Det faktum att din sida finns på internet är inte tillräckligt än. Den ska rankas med bästa möjliga placering på Googles resultatsida. För bästa möjliga sökresultat, beskriv tydligt vad du gör och tänk på att ta med viktiga ord i rubriker, vilket har en betydelse för rankningen av Google. Skriv även tydligt om du bara arbetar på en viss plats. Då kommer sökmotorerna att känna igen din sida om någon exempelvis söker på “Snickare+Uppsala”. Dessa sökord har mindre konkurrens än vanliga nyckelord.

Delta i diskussioner

Allting finns på internet, framförallt på sociala medier. Hitta platser där dina kollegor, konkurrenter och branschexperter diskuterar och deltar! På Twitter är det lätt att hitta en konversation om ett ämne med hashtags exempelvis.

Även forum på Facebook och LinkedIn är fyllda av samtal och diskussioner. Där kan du både påverka och dela med sig av din egen erfarenhet och kunskap. Men det viktigaste är att hitta rätt kanal. Gå inte och främja dig själv till forum som inte är relaterade till ditt eget område. Det är både brutalt och ganska irriterande.


Josefine Nachtweij
Auktor

Josefine Nachtweij

Josefine är ansvarig för marknadsföringen i Sverige och har ett brinnande intresse för dagens kommunikation. På fritiden mår hon som bäst när hon får lyssna på musik, äta god mat och umgås med vänner och familj.

Berätta din åsikt

Berätta vad du tänker!