Blogg

Hur hittar jag uppdrag på bästa sätt?

6.4.2018

Som egenanställd är det ditt ansvar att hitta uppdrag. Samtidigt som det är en stor fördel att själv kunna välja vilja uppdrag du tar, kan det även vara en av de stora utmaningarna som egenanställd. Därför har vi listat våra bästa tips och råd som förhoppningsvis hjälper dig i sökandet efter uppdrag!

Till att börja med, bör du se dig om på det du redan har. Antagligen har du en telefonbok med kontakter, sociala medier eller rent utav träffar både vänner och bekanta. Det leder oss till det första stegen:

  • Sprid ditt budskap. Berätta för de i din omgivning vad din verksamhet går ut på och se till att alla får uppgifter om dig och din business. Sprid allt från din e-postadress till visitkort. Ord sprider sig snabbt! Och det är den enklaste kanalen att börja nå ut till folk.
  • Ring runt. Ja, det kan kännas jobbigt att ringa personer. Men att göra det kan vara mycket gynnsamt för dina framtida uppdrag. Direkt röstkontakt är ett starkare sätt att bygga relationer på än i skrift och förhoppningsvis vill personen sträcka ut en hjälpande hand och kanske i sin tur har kontakter.
  • Boka förutsättningslösa möten. Våga boka in möten hos företag och visa hur du kan hjälpa just dem. I vårt tidigare blogginlägg får du flera råd om vad du bör tänka på när du väl bokat in mötet.

Sedan bör du tänka på din verksamhets närvaro online. Idag sker nästan allt online, så det är viktigt att du syns när någon söker efter dig. Främst sociala medier är ett mycket bra och kostnadseffektivt alternativ eftersom du inte betalar för det, men når ut till många personer.

  • LinkedIn – Om du inte redan har ett konto där, bör du skaffa dig ett då det är företagens mecka. När du väl skaffat dig en LinkedIn-profil, se till att du lägger ned tid på att skapa en så utförlig profil som möjligt. Skriv en kort beskrivning om dig själv, lägg till en professionell bild på dig och förklara vad du jobbar med nu. Lägg även till både vänner och bekanta. Därefter är det viktigt att du engagerar dig genom att både dela artiklar själv och engagera dig i andras inlägg. Ett inlägg kan enkelt få en mycket stor spridning på LinkedIn som når ut till dina kontakters kontakter och så vidare.
  • Facebook – På Facebook bör du skaffa dig en företagsprofil. Beskriv ditt företag och ladda gärna upp bilder på någonting du gjort. Dela sedan information om din verksamhet på ditt privata konto för att nå ut till dina befintliga vänner.
  • Hemsida –  Det är alltid bra att kunna visa upp en hemsida, vilket även visar på seriositet.
  • Publicera en gadget – Här kan du hitta olika gadgets att publicera som visar att du är en seriös företagare vilket kommer locka kunder till dig.

Därefter bör du engagera dig i olika grupper. Tänk även längre än just sociala medier. Internet har oändligt med sidor, så varför inte nyttja dem för att få uppdrag?

  • Gå med i olika forum på internet. Det är ett perfekt tillfälle att kunna berätta om din verksamhet och dela kontaktuppgifter. Det finns många olika forum där medlemmarna vill hjälpa varandra.
  • Facebook har även dem många olika grupper som är enkla att hitta efter sökord.

När du väl har jobbet, har du ett ypperligt tillfälle att knyta kontakter. Se det som en stor möjlighet till fler jobb!

  • Ett bra utfört jobb genererar en nöjd kund som i sin tur kommer att rekommendera dig vidare och förhoppningsvis anlita dig i framtiden. Så se till lämna varje kund nöjd!

Josefine Nachtweij
Författare

Josefine Nachtweij

Josefine är ansvarig för marknadsföringen i Sverige och har ett brinnande intresse för dagens kommunikation. På fritiden mår hon som bäst när hon får lyssna på musik, äta god mat och umgås med vänner och familj.

Berätta din åsikt

Berätta vad du tänker!