Blogg

Timersättning eller kontraktsbaserad ersättning?

21.5.2018

Arbetsplatser och tjänster säljs vanligtvis antingen genom timersättning eller kontraktsbaserad ersättning. I denna artikel går jag igenom skillnaderna mellan dessa två prissättningsmodeller.

Timersättning

Timersättning är vanligtvis den mest logiska utgångspunkten för en egenanställd, eftersom deras egna intäkter är planerade per timme. Hur många timmar kan jag sälja per månad och vilken ersättning för dessa timmar ska jag få för att kunna bibehålla min verksamhet?

Enligt denna modell skulle det vara enklast att bara informera din timtaxa till kunden och arbeta efter den bestämda summan. Det största problemet med timersättning är att det är relativt svårt för en kund att köpa. Kunden bör veta exakt hur lång tid det tar att slutföra ett visst projekt eller en tjänst för att kunna uppskatta det slutgiltiga beloppet. Därför är det enklast för kunden om denne inte behöver räkna ut hur lång tid den uppskattade tiden för arbetet kommer att vara.

Ett annat problem i samband med prissättning per timme är det faktum att de flesta som prissätter sig inte förstår hur mycket av den fakturerade summan som kommer gå åt till kostnader som exempelvis sociala avgifter. Till exempel om en tjänst säljs till konsumenten för 500 kronor med exempelvis en skattesats på 30%, går 150 kronor av beloppet endast till skatt. Du kan kolla de exakta siffrorna i vår lönekalkylator. En timtaxa på 500 kronor kan därför för en kund låta dyrt, även om det i verkligheten inte är så. Som ett resultat är kontraktsbaserad prissättning av uppdraget ofta ett mer förnuftigt alternativ, särskilt gällande tjänster som säljs till konsumenter.

När är timersättning ett rimligt faktureringskriterium?

Timersättning kan vara ett skäligt kostnadsräkningskriterium för exempelvis ett underleverantörsavtal där den egenanställda arbetar på företagets egna premisser. I det här fallet köper kunden tjänsteleverantörens know-how under en viss tid. Denna modell fungerar bäst när arbetsuppgifterna är väl standardiserade, det vill säga de som kan förvänta samma resultat varje timme. Exempelvis i IT-sektorn eller i detaljhandeln är denna ersättning vanligt förekommande.

Kontraktsbaserad ersättning

Kontraktsbaserade priser är vanligtvis enklare för kunden att köpa. Kunden vet ett pris som han eller hon tar emot för den önskade tjänsten. Det är till exempel lättare att köpa en fotografs tjänster till ett pris istället för per timme. Till exempel vid en bröllopsfotografering är kunden intresserad av att kunna få minnesvärda bilder från den viktigaste dagen i sitt liv. Den tid som används för att planera, efterbehandla och skriva ut är en sekundär fråga. Självklart måste fotografen beräkna tiden för projektet först och räkna in detta i ett paketavtal.

Dessutom kan många tjänster som faktureras i allmänhet per timme, som till exempel renovering och städning, översättas till kontraktbaserad ersättning. Detta kräver naturligtvis noggrant bottenarbete och utvärdering, som bör faktureras som en separat enhet.

Förhandlingar vid kontraktsbaserad ersättning kräver mer information och know-how från dig som utför arbetet. Du måste kunna utvärdera så exakt som möjligt hur lång tid det tar för dig att arbeta. Förutom detta måste du vara förberedd på överraskningar. Faktum är att tiden för projekt ofta tar längre tid än väntat. Å andra sidan går några av projekten snabbare än väntat på förhand. Denna skiftning minskar däremot ju fler uppdrag du tar. Beräkna dock alltid tiden för att slutföra ett uppdrag. Om dina projekt är genomgående längre än du har planerat bör du snabbt kunna justera din egen prissättning.

Fast pris är lönsammare

Som tidigare nämnt i texten är det lättare för en kund att köpa när han eller hon är medveten om tjänsten till ett enda pris. Dessutom är fast pris generellt mer lönsamt. Detta beror på att kunden är psykologiskt lättare att köpa för till exempel en fotograferingstjänst för 5 000 kronor, istället för fem timmars jobb för 1 000 kronor per timme. Vid det sistnämnda alternativet kanske kunden tänker att kusinens ​​granne kan komma att göra samma jobb för några tiotals timmar istället.

Ett fotopaket för exempelvis 5 000 kronor som innehåller allt från design till implementering och efterbehandling kan i kundens sinne omfatta arbete för tio timmar framåt. Så låt din kund ha möjlighet att motivera priset de betalar för sig själva. När detta uttrycks direkt kan det låta som att det är fusk, men det är det inte. Priset är exakt samma, tjänsten är densamma, men kunden är mer nöjd och tjänsten är mer sannolikt att bli köpt.

Sinnet kan ibland verka konstigt och detta bör beaktas vid utformningen av din egen prissättning.


Josefine Nachtweij
Författare

Josefine Nachtweij

Josefine är ansvarig för marknadsföringen i Sverige och har ett brinnande intresse för dagens kommunikation. På fritiden mår hon som bäst när hon får lyssna på musik, äta god mat och umgås med vänner och familj.

Kommentit

  1. CiclismoXXI says:

    Thanks so much for the post.Really thank you! Great.

Berätta din åsikt

Berätta vad du tänker!